بایا چیست ؟

حتما شما هم تبلیغ بازیگر معروف، سیامک انصاری، را در تلویزیون دیده اید و قطعا این را هم میدانید که موضوع این تبلیغ فروش اینترنتی است. از آنجایی که تعداد دفعات پخش این تبلیغ در تلویزیون زیاد است و از طرفی اطلاعات خیلی کاملی هم در مورد جزئیات کار به مخاطب نمی دهد، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به شما بگوییم که بایا چیست و چه کار میکند؟ برای ورود به سایت بایا کلیک کنید

بایا چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

بایا شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در سراسر کشور می‌باشد. بایا در لغت به معنی ضروری؛ واجب؛ لازم؛ بایسته می‌باشد. بایا فضایی برای خرید و فروش و همچنین تعامل تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم ‌آورده و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف کنندگان به کالا و خدمات با کیفت با قیمت مناسب و به موقع؛ و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور با استفاده از ابزار نوین می باشد.

پیش از بررسی بایا شاید بهتر باشد ابتدا نوع کسب و کار بایا را برایتان توضیح دهیم. در اصطلاح تخصصی، بایا یک مارکت پلیس است. اما مارکت پلیس چیست؟‌

مفهوم مارکت پلیس چند سالی است که در ایران هم مانند بسیاری نقاط دیگر جهان، روی کار آمده است. در اصل مارکت پلیس بستری است تا تولیدکنندگان و تأمین کنندگان کالا یا خدمات، بتوانند محصول خود را در یک بازارچه‌ی بزرگ و در حضور رقبای متفاوت به فروش برسانند.

مارکت پلیس چیست؟

درواقع محصولات و خدمات، در دسترس مارکت پلیس نیست، پس نیازی به انبار هم ندارد. بلکه کار مارکت پلیس این است که با نمایش موجودی فروشندگان و ساده کردن فرآیند خرید، کار مشتری را ساده کند.

مارکت‌ پلیس‌ها خودشان به چند دسته تقسیم می‌شود، مارکت ‌پلیس عمودی که همه‌ی خدمات آن در یک دسته بندی خاص هستند؛ مارک پلیس افقی که محصولات متفاوتی را با تمرکز بر یک ویژگی خاص به فروش می‌رسانند (مثلا همه‌ی وسایل مورد نیاز برای نوزادان) و نهایتاً مارکت پلیس جهانی که انواع محصولات با ویژگی‌های متفاوت را به انواع مشتریان می‌فروشد. حال به بررسی بایا میپردازیم.

قدم اول بررسی بایا را با سوال از چیستی آغاز میکنیم. در پاسخ به سوال بایا چیست ، اجازه دهید در درجه اول به وبسایت بایا مراجعه کنیم. به عنوان منبع اصلی، بایا در همان صفحه اصلی وبسایت خود توضیحاتی مختصر درباره چیستی کار خود ارائه داده است. این توضیحات عینا از صفحه اصلی سایت بایا در اینجا ذکر میشود:

«دنیا به سرعت در حال تغییر است و کلیه کسب کارها با هر اندازه از این تغییرات متاثر خواهند بود. دنیای دیجیتال در این گذر تغییر، امکانات و تسهیلات گسترده‌ای را به ارمغان آورده است. صاحبان کسب و کار با بهره‌گیری مناسب از فناوری اطلاعات می‌توانند از منافع آن بهره گرفته و نه تنها از ضررهای ناشی از این تغییرات و شرایط سخت کنونی بکاهند بلکه می توانند با استفاده از این امکانات به توسعه کسب و کار خود بپردازند.

بایا امکانات گسترده‌ی سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، لجستیک، اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای معرفی شما و افزایش سهم فروش کالا و خدمات‌تان را در بستر دیجیتال مهیا کرده است. برای سهولت استفاده از امکانات دیجیتال سعی بر این بوده که فرآیندهای دیجیتال (معرفی و فروش کالا و خدمات) تا حد ممکن به فرآیندهای فیزیکی نزدیک باشد (O2O). بایا زیرساخت لازم برای فروش به مشتریان نهایی (B2C) و مبادله کالا و خدمات بین کسب و کارها (B2B) را نیز فراهم آورده است. بایا مشتاق همکاری و مشارکت با افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پیشبرد کشور عزیزمان ایران می‌باشد.

بایا به یک رابطه منصفانه، مطمئن و پایدار با تامین‌کنندگان اعتقاد و التزام دارد و به همین منظور سهم بایا را در این رابطه با حداقل ممکن تعیین شده است (حداکثر ۱ الی ۳ درصد در فروش کالا و ۳ تا ۵ درصد در ارائه خدمات). علاوه بر آن با رعایت قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی، تسویه حساب‌ها روزانه انجام خواهد شد.

تامین نقدینگی تامین‌کنندگان در صورت نیاز توسط دیگر شرکاء بانکی و تهاتر کالا و خدمات بین تامین‌کنندگان و امکان فروش قسطی کالا و خدمت را فراهم کرده است. در بایا، فروش کالا و یا ارائه خدمات در هر زمینه‌ای توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاحیت‌دار در قالب مجوزهای مربوطه از اتحادیه‌های صنفی یا سازمان‌های ذیربط امکان‌پذیر است.»

آیا بایا در رشد کسب و کار ما موثر است؟

در این روزهایی که در اوج کرونا هستیم، اگر از صاحبان کسب و کار های سنتی در مورد درآمدشان بپرسید، به شما میگویند که چقدر در این دوران کسب و کارشان افت داشته است. اینکه بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت مهم نیست، به هر حال ممکن است در طول زمان اتفاقات ناگهانی زیادی مانند کرونا رخ دهد و کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط بهترین راه فعالیت در فضای مجازی است. با این کار دیگر محدودیتی نیز نخواهید داشت.

علاوه بر این در این زمان که مردم به سبب محدودیت ها کمتر از خانه بیرون می آید، خرید اینترنتی رشد زیادی داشته است. در نتیجه بهترین راه برای جبران این خسارت وارد شده به شما صاحب کسب و کار عزیز، ورود به دنیای فروش اینترنتی است. همانطور که گفتیم فروش اینترنتی محدودیتی ندارد. می توانید به هر نقطه کشور که میخواهید محصولاتتان را ارسال کنید. بایا اعلام کرده است که تمام امکانات لازم برای ارسال سفارشات به مشتریان را فراهم کرده است. اما بازهم جزئیات بیشتری در این زمینه نداده است!

به هر حال خرید اینترنتی در میان مردم جا باز کرده است و حتی پس از پایان دوران کرونا نیز این علاقه مردم به خرید اینترنتی کم نخواهد شد. در واقع بایا این امکان را می دهد تا بدون راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای خود، محصولاتتان را اینترنتی بفروشید.

روش های دیگر کسب درآمد اینترنتی چیست؟

راه دیگری برای ورود به کسب و کار اینترنتی وجود دارد که به آن اشاره میکنیم.

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

شما می توانید فروشگاه اینترنتی خودتان را داشته باشید. برای این کار لازم است یک سیستم فروشگاهی خریداری کنید و پس از آن محصولات وقیمت آنها را وارد کنید. از آنجاییکه در بایا فقط باید محصول و قیمت را وارد کنید، ساخت فروشگاه اینترنتی کمی زمانبر است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید در کمترین زمان فروشگاه خود را راه اندازی کنید. مرسا وب فروشگاه اینترنتی شما را با بهترین امکانات در کمتر از ۵ روز کاری به شما تحویل خواهد داد. پس از آن کافیست محصولات خود را وارد کنید و کسب درآمد را آغاز کنید. فروشگاه ساز مرسا وب امکانات زیادی از جمله اتصال به درگاه پرداخت، سیستم پیامکی، سیستم چند فروشندگی یا مارکت پلیس، سبد خرید و پنل کاربری آسان را دارد. تیم مرساوب برای سهولت کار شما، فیلم آموزشی پنل مدیریت را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

با فروش اینترنتی پیشرفت کنید