زبان برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

برای ساخت اپلیکیشن موبایل، به دانش برنامه نویسی نیاز دارید، اما هریک از پروژه ها به زبان های خاصی نیاز دارند که این شرایط انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب را دشوار میکند. در این مطلب قصد داریم به معرفی محبوب ترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی برای موبایل بپردازیم تا تصمیم گیری برای شما ساده تر شود.

انتخاب زبان به اپلیکیشنی که مایل به ساخت آن هستید بستگی دارد و برای برخی اپلیکیشن های خاص، توسعه دهندگان به تمامی ویژگی های در دسترس یک زبان خاص نیازی ندارند. گاهی اوقات نیز یک اپلیکیشن به تنهایی نیازمند بیش از یک زبان است.

آمار ها و کاربرد آن ها

با توجه به این آمار ها امروز مناسب ترین زمان برای طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شماست. اگر شما می خواهید خودتان دست به کار شوید و اپلیکیشن خود را ایجاد کنید و یا قصد دارید که یک نفر متخصص تولید اپلیکیشن را استخدام نمایید ، امروز بهترین زمان برای اقدام به انجام این کار می باشد.
تنها چالش پیش روی شما ، انتخاب زبان برنامه نویسی خوب برای طراحی اپلیکیشن موبایل می باشد. این سوال به همان اندازه مهم است که طراحی سایت مناسب و با کیفیت در راه اندازی یک سایت اهمیت دارد.

 

زبان های برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید

جاوا

بر اساس TIOBE Index، تا ژوئن ۲۰۱۷ جاوا محبوب ترین زبان برنامه نویسی بوده است. در صورتی که قصد دارید به توسعه اپلیکیشن اندروید بپردازید، باید جاوا را مورد استفاده قرار دهید. این زبان دارای انجمن گسترده ای از توسعه دهندگان است و به راحتی میتوانید از پشتیبانی و کمک فنی و تخصصی آنها برخوردار شوید.

با استفاده از جاوا میتوانید هر اپلیکیشنی را که در ذهن دارید، توسعه دهید. تنها محدودیت، میزان خلاقیت و سطح دانش شما خواهد بود.

 

Kotlin

Kotlin توسط JetBrains که با IDE محبوب خود یعنی IntelliJ IDEA شناخته شده اند، طراحی و ساخته شده است. تیم اندروید گوگل اخیرا اعلام کرد که به طور رسمی از این زبان برنامه نویسی پشتیبانی خواهد کرد.

Kotlin برای رفع برخی از مشکلات جاوا طراحی شده و بنا به نظرات طرفداران این زبان، سینتکس های Kotlin بسیار ساده و منظم ترند و همین امر نیز از حجم کدهای اضافه میکاهد. به این ترتیب میتوانید بر روی مشکل اصلی متمرکز شوید و دیگر نیازی به نوشتن سینتکس های طولانی و بیهوده نیست. امکان استفاده از Kotlin و جاوا در یک پروژه نیز وجود دارد و همین ویژگی این زبان را به گزینه ای بسیار قدرتمند تبدیل کرده است.

Python :

می توان به جرات گفت که مشهور ترین زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل در دنیا، زبان پایتون می باشد. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که در توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولید GUI های دسکتاپ، توسعه نرم افزارهای کاربردی و آنالیز داده های عددی و علمی بسیار استفاده می گردد.
پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که بسیار در دانشگاه ها تدریس می شود و در چارت درسی بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دیده می شود. دلیل شهرت و محبوبیت این زبان برنامه نویسی کاربردی بودن آن است زیرا این زبان برای طراحی نرم افزارها مناسب می باشد.

فلسفه اصلی زبان برنامه نویسی پایتون را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • صریح بودن بهتر از غیر صریح بودن است!
  • زیبایی بهتر از زشتی است!
  • سادگی بهتر از پیچیدگی است!
  • پیچیدگی بهتر از نامفهوم بودن است!
  • خوانایی یک فاکتور بسیار مهم است!

این زبان علاوه بر آنکه ساده بوده و یادگیری آن راحت است، از خوانایی بسیار بالایی برخوردار می باشد.
پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و سطح بالا می باشد. برای مثال اگر می خواهید به قدرت و کاربردی بودن این زبان پی ببرید کافیست بدانید که Drobox با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است. اگر با شنیدن نام دراپ باکس به اندازه کافی به قدرت این زبان ایمان نیاوردید خوب است به لیست زیر توجه کنید، در زیر لیستی از وب سایت ها و برنامه های کاربردی تولید شده با استفاده از پایتون آورده شده است:

  • Calibre
  • OpenStack
  • Ubuntu Software Center
  • World of Tanks (I’m sure you have played it)
  • BitTorrent
  • Quora
  • Reddit
  • Spotify
  • Instagram
  • YouTube

این لیست تنها تعداد محدودی از برنامه ها، اپلیکیشن ها، وب سایت ها و نرم افزارهای تولید شده با استفاده از پایتون را نام برده است و اگر بخواهیم تمامی آنها را نام ببریم باید چند صد صفحه را با نام های برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف پر کنیم.
خب پس پایتون علاوه بر سادگی و کارامد بودن این امکان را به شما می دهد که هر نوع اپلیکیشن و نرم افزار و حتی وب سایتی را که می خواهید با استفاده از آن تولید نمایید و علاوه بر این یادگیری آن بسیار بسیار ساده است.
شما می توانید یادگیری آن را با استفاده از انجام یک سرچ کوچک در اینترنت آغاز کنید. امتحان کنید، کافیست عبارت خود آموز پایتون یا یادگیری گام به گام پایتون را در اینترنت سرچ کنید تا مجموعه عظیمی از فایل های PDF و ویدیوها برای شما نمایش داده شود که شما با استفاده از آنها می توانید به سادگی یادگیری پایتون را آغاز نمایید.

زبان های برنامه نویسی برای سیستم عامل آی او اس

سوئیفت

چنانچه مایل به ساخت اپلیکیشن برای آی او اس هستید، سوئیفت زبان برنامه نویسی مناسبی برای شما خواهد بود. این زبان در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در سال ۲۰۱۵ به صورت اپن سورس در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت. این زبان محبوبیت زیادی، مخصوصا در بین استارتاپ های جدید توسعه آی او اس دارد.

اپل برخی امکانات را به این زبان افزوده، برای نمونه میتوان به سینتکس های ساده شده، قابلیت پیدا کردن خطاهای برنامه نویس و غیره اشاره کرد. تلاش های گسترده اپل برای تبلیغ سوئیفت به این معناست که آنها میخواهند سوئیفت را به زبان اصلی و پایه ای برای اکوسیستم خود تبدیل کنند.

 

Objective-C

Objective-C زبان اصلی برای توسعه آی او اس بوده است. آینده توسعه آی او اس به سوئیفت گره خورده، اما بسیاری از پروژه ها هنوز هم از Objective-C استفاده میکنند. از این رو جابجایی از Objective-C به سوئیفت، به کندی صورت خواهد پذیرفت. با این اوصاف برای پروژه های خود به هر دو زبان نیاز خواهید داشت.

 

زبان های برنامه نویسی کراس-پلتفرم

جاوااسکریپت

تاریخچه جاوااسکریپت به زمان معرفی World Wide Web بازمیگردد. این زبان محبوب، فرانت-اند و سمت سرور بوده و به کمک آن توسعه دهندگان وب قادر به انجام هر کاری، از بهبود تجربه کاربری وب سایت ها گرفته تا ساخت وب اپلیکیشن ها هستند.

امروزه برخی فریم ورک های جاوااسکریپت مانند Ionic 2 و React Native پلتفرم های توسعه موبایل را هدف قرار داده اند. ساخت و توسعه اپلیکیشن های کراس-پلتفرم موبایل با استفاده از این فریم ورک ها و لایبرری ها، کار آسانی است و شما میتوانید تنها با کدنویسی یک نسخه از اپلیکیشن، آن را بر روی آی او اس یا اندروید به اجرا درآورید.

 

TypeScript

با استفاده از TypeScript میتوان اپلیکیشن هایی با مقیاس گسترده تولید کرد. این زبان برنامه نویسی توسط مایکروسافت توسعه داده شده و توسعه دهندگان را قادر به ساخت اپلیکیشن های موبایل کراس-پلتفرم با استفاده از فریم ورک هایی مانند NativeScript میکند.

 


 

اگر شما مایل به برنامه نویسی نیستید ما این کار را برای شما انجام میدهیم . اکنون رقبای شما به ما اعتماد کرده و طراحی اپلیکیشن خود را به شرکت مرسا سپرده اند و در بازار کسب و کار آنلاین پبشرفت کردند.

ما با کمال میل این کار را برای شما انجام میدهیم.

برای مشاهده اطلاعات طراحی اپلیکیشن لطفا اینجا کلیک نمایید.

 

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل چیست