چگونه با فروش افزونه‌ کسب درآمد کنیم؟

مقالات بسیاری درباره چگونگی پیشرفت وردپرس و رسیدن آن به مرحله رقابت، چاپ شده است؛ یا مقالاتی در خصوص اینکه سودآوری از محصولاتی مانند افزونه‌­ها و تم‌ها، بسیار مشکل است. عده‏‌ای هم معتقدند که هنوز زمان زیادی مانده تا وردپرس به مرحله درآمدزایی قابل قبولی برسد.

ما تجربیات خودمان را درباره فروش افزونه‌های ووکامرس با شما به اشتراک می‌گذاریم و رهنمودهایی برای توسعه‌‌دهندگان افزونه‌ها داریم… چه کسانی که تازه شروع به کار کرده‌­اند و می­‌خواهند از افزونه‌­ها درآمد به دست آورند، و چه افرادی که افزونه­‌هایشان به مرحله فروش رسیده است؛ اما آن‌چنان که دوست دارند، در این کار موفق نشده‌­اند.

چگونگی شروع فعالیت

من و اندی، شرکت بارن ۲ مدیا را در اواخر سال ۲۰۰۹ تأسیس کردیم. فعالیت خود را با کسب و کار خدمات‌رسانی به مشتریان، شروع کردیم. خدماتی مثل طراحی سایت­‌های وردپرس و یا پیشرفت افزونه­‌های سفارشی مشتریان شخصی یا شرکتی. در این کار نیز بسیار موفق بودیم… آنچنان‌که در دو سال اول شروع کار، درآمد بالایی را بدست آوردیم.

اما مثل بسیاری از طراحان وب سایت، آرزو داشتیم تا به جای ارائه خدمات به دیگران، محصولات وردپرس تولید کنیم و بفروشیم. این هدف بخشی از طرح کسب و کار ما شد. بنابراین مسیر هدف‏‌گذاریمان را تغییر دادیم. در همان ابتدا تعدادی پروژه­ جانبی، انجام دادیم که ناموفق بودند. پس متوجه شدیم برای رسیدن به هدف تولید محصولات جدید، باید با انرژی و تمرکز بیشتری روی هدفمان برنامه‏‌ریزی کنیم.

در اوایل سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتیم که بیشتر وقت خودمان را برای فروش افزونه‌های ووکامرس و وردپرس صرف کنیم، و از این لحظه، تغییرات کسب و کارمان آغاز شد. در اولویت قراردادن افزونه‏‌ها، تفاوت بسیار بارزی در کسب و کارمان ایجاد کرد. به طوری که پس از مدت کوتاهی، توانستیم افزونه­‌ها را وارد بازار کنیم.

راه‌­اندازی اولین افزونه‌­ها

اولین افزونه‌­های ما، حاصل هفته­‌ها تحقیقات پر مشقت بازاری، بازاریابی پیش از راه‌­اندازی و جمع‌­آوری مدارک جامعی درباره فروش بودند. حقیقت این بود که ما از نظر علمی هم به موضوع مسلط نبودیم.

راه‌­اندازی دو افزونه رایگان Better Recent Comments و Posts Table with Search + Sort  اولین قدم برای شروع به کار شرکت بود. هر دو این­ افزون‌ه­ها بر اساس افزونه­هایی که برای مشتریان‌مان توسعه داده بودیم، طراحی شده بودند. چون ما تصور کردیم که افراد دیگر هم ممکن است به گزینه یکسانی نیاز داشته باشد.

هدف ما از افزونه­‌های رایگان، کسب تجربه و همچنین آغازی برای معرفی خود، به عنوان یک شرکت تولید افزونه بود.

ایده اولین افزونه پرمیوم ما، یعنی WooCommerce Password Protected Categories از بررسی و خواندن تبادل نظرات کاربران در سایت Ideas.woocommerce.com سرچشمه گرفت. ما این افزونه را انتخاب کردیم، چون بهترین ایده‌ای بود که توسط دیگران، توسعه داده نشده بود.

اولین افزونه‌­های خود را با انتشار دو پست وبلاگ و بدون هیچ تبلیغاتی وارد بازار کردیم. چند روز پس از انتشار افزونه­‌ها، فروش آن­ها آغاز شد و از این موضوع خوشحال شدیم. اما برخلاف تصور، در ماه اول، تنها ۸ مورد فروش داشتیم. اما باور داشتیم که اولین مانع را پشت سرگذاشت‌ه‏ایم و برای فروش و موفقیت بیشتر، به ساخت افزونه­های بهتر و بازاریابی بیشتر نیاز داریم.

میزان پیشروی در جذب مشتری و رشد فروش

در چند ماه اول بر مبنای نیازهای مشتریان‌مان به بازاریابی افزونه­‌ها و راه‌اندازی افزونه­‌های بیشتر ادامه دادیم. در پایان سال ۲۰۱۶ ما پنج افزونه پرمیوم داشتیم که افزونه­های ووکامرس، همگی جزو فروش افزونه‌های ووکامرس بودند.

فروش ما به کندی، اما پیوسته رشد می‌کرد. در مدت ۶ ماه از مشتریان جدید، هیچ پروژه‌­ای قبول نکردیم. زیرا به خاطر امنیت مالی، تصمیم گرفتیم که به‌جای جذب مشتریان جدید، هاستینگ و نگهداری وبسایت مشتریان موجود را ادامه دهیم.

ما در هر ماه بیشتر از ۲۵۰ افزونه می­‌فروختیم. فروش ادامه پیدا کرد و کسب و کارمان رونق گرفت. هم اکنون نیز کسب و کار افزونه‌­ها تماماً توسط من و اندی انجام می­شود. اندی تنها توسعه ­دهنده تمام افزونه­‌ها است و من مسئول پشتیبانی و بازاریابی هستم.

مشکلات اولیه و حل آن­ها

از همان ابتدا که فروش افزونه­‌ها را آغاز کردیم، چالش­‌های زیادی داشتیم و اشتباهات زیادی مرتکب شدیم. اما هیچ یک از این مشکلات، ما را دلسرد نکرد تا تسلیم شویم. چون می‌­دانستیم برای رسیدن به هدفمان و درآمدزایی با افزونه­‌ها، باید تمام مشکلات را حل کنیم.

جایی برای فروش افزونه­‌ها

یکی از تصمیمات در ساخت افزونه‌­ها این بود که کجا بایدآن‌ها را به فروش برسانیم. یا باید برای خودمان سایت­ تجارت الکترونیک می‌­ساختیم، یا باید از طریق سایت­‌های دیگران مثل Codecanyon.net  افزونه‌­ها را می‌­فروختیم.

هیچ پاسخ دقیقی برای این سوال وجود نداشت. اما من معتقد بودم که فروش مستقیم افزونه‏‌های ما در وبسایت بارن ۲ مدیا، قطعاً بهترین راه‌حل خواهد ­بود. افزونه­‌های بازاریابی در فروشگاه­‌های اینترنتی را از طریق وبسایت خودمان فروختیم و مشاهده کردیم که به آسانی و بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینه­‌های زیاد به مراکز فروش دیگر شده باشیم، در معرض دید قرار گرفتیم. ما واقعاً سئوی خوبی داشتیم… چون به مدت هفت سال، سایت­‌های وردپرسی طراحی کرده­ بودیم و ترافیک خوب و رتبه بالایی در گوگل داشتیم که همین موضوع در فروش افزونه­‌ها بسیار موثر و سودمند بود.

با این حال اگر شما نگران این هستید که از طریق وبسایت خود نتوانید فروش خوبی داشته باشید، افزونه­‌هایتان را با کمک مراکز فروش معتبر به فروش برسانید. بازارهای رسمی فروش افزونه‌های ووکامرس برای توسعه‌دهندگان جدید، یک فرصت فوق­‌العاده است تا بهترین افزونه­‌های خود را ارائه دهند.

بار پشتیبانی افزونه­‌ها

می‌­دانم از اینکه پشتیبانی از افزونه­‌ها را “بار” نامیدم، منفی به نظر خواهد آمد. اما صادقانه می­‌گویم؛ این احساسی است که در روزهای اول فروش خواهید داشت.
ما در چند ماه اول، احساس کردیم که کسب و کار افزونه­ به شکست منجر شده ­است. چون هر فروش با حداقل یک درخواست پشتیبانی همراه بود. با محاسبه میزان هزینه ساخت هر افزونه و زمانی که صرف پاسخ به درخواست­‌های پشتیبانی می‌­شد، مشاهده کردیم که افزونه­‌ها سود کمتری نسبت به طراحی وبسایت برایمان دارند. در حالی که انتظار داشتیم با تغییر کسب و کارمان از طراحی سایت به فروش افزونه­‌ها، افزایش درآمد زیادی داشته باشیم.

پشتیبانی، دقیقاً بزرگ‏ترین چالش در شروع کسب و کار افزونه است.
من اعتقاد دارم با ارائه پشتیبانی­‌ مطلوب ، باید مشتریان را خوشحال و راضی نگه داشت. اما برخی از شرکت­‌های فروش افزونه، نگرش بسیار منفی و تدافعی برای پشتیبانی دارند. این رفتار ممکن است بار پشتیبانی را کاهش دهد، اما با ارزش‌­های اخلاقی من سازگار نیست و همچنین باعث کاهش فروش و بازدیدها خواهد شد.

در عوض، من یاد گرفته‌­ام که چگونه از افزونه­‌های خود پشتیبانی کنم تا مشتریان در اولویت باشند و البته باید کاری کرد که نیاز مشتری به پشتیبانی به حداقل برسد. پس شما باید پشتیبانی فوق العاده‌­ای را به مشتریانتان ارائه کنید، چون پشتیبانی امری اجتناب­‌ناپذیر است.

پشتیبانی، دقیقاً بزرگ‌‏ترین چالش در شروع کسب و کار افزونه است.

نکات مهم در کاهش نیاز به پشتیبانی افزونه

کاهش میزان نیاز به پشتیبانی یکی از موضوعات مهم برای ما بود، تا راه‌­حلی برای آن پیدا کنیم. در ادامه آنچه را که انجام داده‌­ایم را برای شما خواهم گفت.

  • یک پایگاه اطلاعاتی قابل جستجو با پاسخ به سوالات رایج مشتریان ایجاد کنید. 

ما تا به حال ۱۷۱ مقاله در خصوص سوالات رایج مشتریانمان منتشر کرده­ایم، که مجموعه بزرگی از مقالات است. مسلماً انتشار یک مقاله که به تعدادی مشتری کمک می‌­کند تا به پاسخ سوالات‏شان برسند، وقت کمتری خواهد گرفت نسبت به اینکه به یک سوال یکسان مشتریان مختلف، ۱۰ بار پاسخ دهید.

  • بررسی و یاد گرفتن از هر درخواست پشتیبانی

به درخواست پشتیبانی‌­ها فقط به چشم یک درخواست نگاه نکنید… بلکه سعی کنید از هر سوالی که پرسیده می‏‌شود، برای پیشرفت کارتان استفاده کنید. هر درخواست را به عنوان فرصتی برای پایان دادن به درخواست­‌ها و سوالات مشابه از دیگران در آینده ببینید. برای بهبود پایگاه اطلاعاتی خود مطالعه کنید. افزونه­‌هایتان را بهبود دهید و یا هر تغییری که مشکلات را برای همیشه حل ­کند.

  • مستندات را در جایی که نیاز است، قرار دهید

فرض نکنید که تمام مشتریان می‌­دانند که کجا باید به مستندات دسترسی پیدا کنند. بسیاری از شرکت­‌های افزونه، مستندات را در فایل­‌های افزونه­‌شان مخفی کرده‌­اند، مثل اینکه هر کسی آن را آنجا جستجو می­‌کند!

در عوض ایمیل‌­هایی ایجاد کنید که تنظیمات را پس از خرید به مشتریان ارسال کند. لینک­‌های راهنما و پایگاه اطلاعاتی را به صفحات تنظیمات افزونه خود اضافه کنید. آنچه به مشتریان کمک می‌­کند را در اختیارشان قرار دهید.

  • پشتیبانی­ بهبود یافته، کسب و کار افزونه­‌های ­ما را ارتقا داد

من و اندی به بهبود پشتیبانی­‌هایمان ادامه دادیم. پشتیبانی­ هر روز حدود ۲ تا ۳ ساعت وقت ما را می­‌گرفت؛ اما میزان فروش­مان به میزان قابل توجه­‌ای افزایش یافت؛ با اینکه تنها افزایش کوچکی در تعداد درخواست­‌های پشتیبانی بود. در آینده ممکن است، مجبور شویم برای پشتیبانی، کارمند استخدام کنیم؛ اما حالا از جایگاهی که در آن هستیم، خوشحالم­.

چگونگی قیمت­‌گذاری افزونه­‌های ووکامرس

چالش دیگری که در فروش افزونه‌های ووکامرس با آن روبرو بودیم، این بود که هر افزونه را چقدر قیمت­‌گذاری کنیم. ما از مبالغ­ کم شروع کردیم و هر افزونه را ۲۹ دلار فروختیم. اما سریعاً دیدیم که با توجه به زمانی که برای پشتیبانی­ از افزونه­‌ها و بهبود آن­ها صرف می­‌کنیم، این مبلغ برای هر افزونه، بسیار کم است.

ما قیمت­‌ها را افزایش و کاهش دادیم تا هر بار تاثیرش را در میزان فروشمان بررسی کنیم. زمانی‌که افزونه­‌ها ارزان‏‌تر بودند، فروشمان بیشتر بود؛ اما در کل قیمت بالا برای افزونه­‌ها مناسب­تر است. من ترجیح می‌­دهم، ۱۰۰ افزونه ۱۰۰ دلاری را بفروشم تا ۲۰۰ افزونه ۵۰ دلاری… زیرا هرگاه درآمد کلی یکسان است، پشتیبانی ۱۰۰ مشتری، انرژی و وقت کمتری خواهد گرفت.

اگر افزونه­‌هایتان منحصر بفرد هستند، شما نیاز ندارید تا آن­ها را با قیمت پایین به فروش برسانید تا تعداد فروشتان افزایش یابد. من تجربیاتم در خصوص منحصر به‌فرد کردن افزونه­‌هایمان را در ادامه بیان خواهم کرد.

 

اطلاعات بیشتر درباره طراحی فروشگاه اینترنتی

هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی

چگونه با فروش افزونه‌ کس درآمد کنیم؟

چگونه با فروش افزونه‌ کس درآمد کنیم؟