اثر منفی شبکه‌های اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی

شبکه‏‌های اجتماعی و اثر آن‏ها بر پیشرفت کسب و کار‏ها، مدت‏‌ها است که مورد توجه قرار گرفته است. ارتباط مستقیم‌‏تر با کاربران و دریافت نظرات واقعی و بازخورد‏های آن‏ها نسبت به محصولات و خدمات، توانسته شبکه‏‌های اجتماعی را به محیطی قدرتمند برای جهت دهی، بازار سازی و همچنین دریافت سلیقه‌ کاربران و شناخت بیشتر رقبا و نقاط مثبت و منفی آن‌ها تبدیل کند.
در واقع شبکه‌‏های اجتماعی توانسته‌‏اند تا حدود زیادی تصمیم گیری‏‌های پنهان و پشت درب‌های بسته و بدون توجه کافی به نظر عموم مصرف کنندگان را، به حالتی برسانند که در مواقعی تولید کنندگان، محصولات بعدی خود را بر اساس آرزو‏ها و مشکلات فعلی عنوان شده در شبکه‏‌های اجتماعی‌ بسازند. بررسی اثر منفی شبکه‌های اجتماعی روی کسب و کار‏های اینترنتی، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

اثر منفی شبکه‌های اجتماعی

در واقع مشکل، خود شبکه‌‏های اجتماعی نیستند… نحوه استفاده‌ ما از آن‏ها و عدم واکنش مرتبط و به موقع است که اثر شبکه‌‏های اجتماعی را به حداقل می‌رساند. بی توجهی به نکاتی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، باعث برآیند نامطلوب شبکه‏‌های اجتماعی برای کسب و کار‏ها می‌گردد.
در هر ۷ شرکت فقط یک شرکت برای اداره شبکه‌‏های اجتماعی، دارای برنامه مدون و استراتژی کارامد است. در ادامه به بررسی موارد مهم و کاربردی در این زمینه می‏‌پردازیم.

۱- اندازه گیری نسبت سرمایه به بازدهی (ROI) در شبکه‌‏های اجتماعی مشکل است 

بله این یک واقعیت است… اندازه گیری این نسبت مشکل است؛ اما غیر ممکن نیست. برای شما همین مقدار که درک کنید اثر و ارزش بازاریابی کسب و کار شما در شبکه‏‌های اجتماعی چقدر است، کافی است. اما چگونه:

راهکار: استفاده از ابزار‏های تحلیلی مانند : Hootsuite, Facebook Insights, Google Analytics, Bitly, Buffer, Twitter Analytics  که تنوعی از آمار‏ها و اطلاعات را برای شما تامین می‌کنند. بی اطلاعی از آمار‏ها می‌‏تواند باعث اثر منفی شبکه‌های اجتماعی باشد.

۲- کارمندان معرف برند شما هستند

هر یک از کارمندان شما در واقع نماینده‌ای از افکار و ارزش‏‌های شما هستند. این شما هستید که آن‏ها را انتخاب کرده‌‏اید. شبکه‏‌های خصوصی افراد حاضر در شرکت شما می‌تواند، حاوی اطلاعاتی در خصوص آنچه که در شرکت می‌گذرد باشد. بنابراین باید برای رویداد‌ها و مسایل محرمانه شرکت و همچنین اتفاقاتی که در شرکت می‌افتد، یک قاعده مشخص ایجاد کنید. در صورتی که به این مورد دقت نکنید، شرکت‌‏های رقیب در واقع از درون پنجره شبکه‏‌های اجتماعی کارمندان‏تان، مدام شما را رصد خواهند کرد.

نکته دیگر در واقع نمایش همدلی، وحدت، هماهنگی و همچنین اعتقاد به کیفیت و نوآوری است. اگر وجهه‌ رسمی و تبلیغات عمومی شرکت با آنچه کارمندان شما در شبکه‏‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند همسان نباشد، برای کاربران و بازدید کنندگان صفحه‏‌های اجتماعی شما ایجاد ناامنی و عدم اطمینان می‌کند. فرض کنید نامرتبی و آلودگی لباس‏‌های یک آشپز در یک رستوران معروف، چه اثر مخربی می‌تواند روی مخاطبین و مشتریان آن بگذارد. به همان میزان اثر منفی شبکه‌های اجتماعی در این مسئله مشهود است.

۳- اشتباهات قابل بازگشت نیستند

هر اظهار نظر، ارسال عکس یا پست می‌تواند به سرعت نور در همه جا پخش شود. هر چقدر که شبکه اجتماعی شرکت شما دارای اعضای بیشتری باشد و به طور کلی برند معتبر‌تری داشته باشد، سرعت این اتفاق هم بیشتر است و رفع این اشتباهات و حذف آن‏ها از دید منتقدین و رسانه‏‌ها، غیر ممکن‌‏تر می‌شود. پست‌‏ها را با وسواس و دقت بخوانید و بررسی کنید. تا پیش از ارسال، همه کار می‌توانید بکنید امابعد از آن دیگر کار شما سخت می‌شود.

۴- نظرات منفی کاربران آسیب رسان است

اینکه کاربران شما در یک فروشگاه اینترنتی نسبت به محصولی نظر دهند، یک امر طبیعی است. ممکن است که با کالا یا محصول شما خاطره خوشی داشته باشند و از کار‌آمدی آن بنویسند… یا اینکه از مزیت‏‌های آن برای دیگران تعریف کنند. مواقعی هم پیش می‌آید که محصولی که ارائه کرده‌اید دچار مشکل بوده یا خدمات شما از کیفیتی که وعده داده بودید، برخوردار نبوده است. در این شرایط کاربران بسیار تندتر از زمان رضایت‌مندی با شما برخورد خواهند کرد. چون بر اساس آمار، مردم ممکن است از نیکی‏‌ها و مزیت‌‏ها به دو تا سه نفر اطلاع رسانی کنند؛ اما در مواردی که از چیزی بدشان بیاید یا آن‏ها را آزار دهد، آن مطلب را با ۱۱ نفر در میان خواهند گذاشت. حالا تصور کنید چنین انتقاداتی در شبکه‏‌های اجتماعی چقدر سریع و بی رحمانه می‌تواند یک شرکت را مورد حمله قرار دهد.

راهکار: پاسخگو باشید… از کنار انتقاد‏ها بی‏‌تفاوت نگذرید. سعی کنید جوابی متناسب، همراه با آرامش و دعوت به رفع مشکل در محیط پشتیبانی شرکت داشته باشید، تا اینکه با کاربران در شبکه‌‏های اجتماعی به جدل بپردازید. ممکن است انتقاد‏ها ناشی از استفاده غلط یا عدم آگاهی کافی از نحوه کارکرد محصول باشد. باز هم شبکه‌‏های اجتماعی محل حل چنین مشکلاتی نیست. تداوم بحث با کاربران فقط به ضرر کل مجموعه است و خود یک اثر منفی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

 

 ۵- زمان را دریابید

استفاده از ابزار شبکه‌‏های اجتماعی به صورت کلی مجانی است. اما استفاده از آن و درگیر شدن برای تامین محتوای مناسب برای آن، می‌تواند بسیار وقت‏‌گیر باشد. نسبت زمان، هزینه و فایده را مد نظر داشته باشید. جذابیت شبکه‏‌های اجتماعی می‌تواند برای برخی اعتیادآور باشد! تا آنجا که امور اصلی شرکت فدای ظواهر و حضور حبابی در چشم مخاطب می‏‌گردد.

 ۶- محتوای ارزشمند بسازید

کیفیت محتوا از نگارش متن و مقاله تا عکس و ویدیو‏های شما به نوعی امضای طرز تفکر شما است. هیچ گاه نمی‌توانید تصور کنید که یک شرکت خودرو ساز مانند بنز، از تصاویر بی‏‌کیفیت و معمولی برای معرفی محصولش استفاده کند. کما اینکه برای فروش خدمات ساده نیز، دیگر عکس‏‌ها و محتوای با کیفیت تبدیل به جزئی لاینفک از تبلیغات و بازاریابی محتوا برای برند‏ها شده‌اند. محتوای بی‏‌کیفیت شما را از بین خواهد برد… حتی اگر محصول خوبی داشته باشید.

۷- ارزش‌‏های اجتماعی

هر جامعه‌ای برای خود ارزش‌های اختصاصی دارد. پست‏‌هایی حاوی تحقیق و توهین نسبت به ارزش‏‌ها، اقوام، جهت گیری‏‌های سیاسی، رقابت ناسالم و سرکوب رقبا و… اثر نامناسبی برای برند شما خواهند داشت. به یاد داشته باشید که یک برند در واقع نماینده‏‌ای از تعهدها است. بنابراین از شبکه‌‏های اجتماعی برای تعالی و تداوم آن استفاده کنید.

اثر منفی شبکه‌های اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی

 

اثر منفی شبکه‌های اجتماعی در نابود کردن کسب و کار اینترنتی