چگونه فروشگاه های اينترنتی مجوز می گيرند؟

فروشگاه اینترنتی است که در عرض چند سال اخير به صورت آهسته و تدريجی جای خود را در ميان کاربران حرفه ای ايرانی باز کرده است.

کارشناس پلیس فتا گفت: با توجه به رشد روز افزون فعالیت‌های اقتصادی در حوزه فضای مجازی امروزه شاهد استفاده از فروشگاه الکترونیکی به منظور تأمین نیازهای کاربران در سطح اینترنت هستیم.

نماد اعتماد الکترونيکي چيست؟
در حال حاضر براي فعاليت يک سايت تجاري در کشور و راه‌اندازي يک فروشگاه اينترنتی، لازم است که بر نحوه فعاليت اين دسته از پايگاه ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهي از جانب آن ها رخ داد، امکان پيگيري به آساني وجود داشته باشد. تا قبل از اين به دليل ثبت نشدن پايگاه هاي الکترونيکي تجاري و فروشگاه هاي مجازي در کشور و نداشتن مجوز اين وب سايت ها از طرف ارگان هاي رسمي، هيچ آمار دقيقي از ميزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضاي اينترنت خريد و فروش کشور وجود نداشت. به همين دليل هم مسئولان و مديران آگاه براي بالا بردن امنيت فضاي تجارت مجازي، به پايگاه هايي که قصد فعاليت در اين زمينه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه مي کنند. در مورد اين نماد بايد بدانيد که در حال حاضر نمادها به دو گونه مختلف هستند. در دسته اول نماد دائم يک ستاره قرار مي گيرد. البته تا سال گذشته يک نوع نماد ديگر با نام نماد موقت هم وجود داشت که پس از آن اين سبک از نماد به نماد دائم يک ستاره تبديل مي شد. در حال حاضر براي گرفتن نماد دائم يک فرآيند جداگانه در جريان خواهد بود که بر اساس آن پروسه بررسي فروشگاه شما جهت دريافت نماد دائم آغاز خواهد شد. اگر تمايل داريد که اين نماد را داشته باشيد بايد بدانيد که گرفتن نماد دائم نياز دارد که مجموعه اي از معيارها بررسي شود و در اين مرحله کار شما بسيار مشکل خواهد بود. در مرحله دوم هم نمادي با عنوان نماد دائم دو ستاره قرار مي گيرد. اگر بخواهيم اين نماد را با نماد مرحله قبل مقايسه کنيم، بايد بگوييم که فرآيند اعطاي نماد دائم دو ستاره از نظر بررسي معيارها دقيقا مشابه و مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. اما تنها تفاوتي که در اين ميان ديده مي شود اين است که براي دريافت نماد دائم دو ستاره فروشگاه شما الزام دارد که گواهي امنيت SSL را در وب سايت فروشگاه نصب داشته باشد. اگر شما تصميم به راه اندازي يک کسب و کار الکترونيکي داريد بايد بعد از انجام اقدامات و مراحل اوليه و رعايت کردن پيش نيازها، به فکر گرفتن نماد اعتماد الکترونيکي باشيد، براي گرفتن اين نماد مي توانيد به سايت نماد اعتماد وارد شده و براي ثبت نام اقدام کنيد. اگر براي گرفتن نماد اعتماد دائم دو ستاره تمايل داريد بايد به منظور مبادله امن اطلاعات بين کاربران و سامانه، از درگاه امن SSL براي مبادله اطلاعات استفاده کنيد و براي دريافت گواهي امنيت SSL هم اقدام کنيد.

انواع نماد اعتماد

نماد دائم یک ستاره : پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز می‌شود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعه‌ای از معیارهاست.
نماد دائم دو ستاره : فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است.

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی

هدف از تدوین این سند تشریح جزییات کلیه فرایندهای مربوط به ارزیابی کسب و کارهای اینترنتی، شاخص‌های ارزیابی و اعطای نماد اعتماد الکترونیک بر اساس شاخص‌های مذکور، به علاوه نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های کسب و کارهای اینترنتی و رسیدگی به تخلفات آنها و نیز شکایات مصرف‌کنندگان می‌باشد.

چگونه فروشگاه های اينترنتی مجوز می گيرند؟
چگونه فروشگاه های اينترنتی مجوز می گيرند؟

چگونه فروشگاه های اينترنتی مجوز می گيرند؟