فریم ورک چیست

فریم ورک به یک محیط و یا چهارچوب کاری در زبان های برنامه نویسی مختلف اطلاق می شود که برنامه نویسان را ملزم به رعایت یک سری اصول کلی می نمایند ، در فریم ورک ها توابع مفید مانند متد ها و حتی کلاس ها یی از پیش نوشته شده اند و کار را برای برنامه نویسان ساده کرده اند و به آنان این امکان را می دهند که با نوشتن کد کمتر ، امنیت و بهره وری بالاتری از نتیجه کار خود ببینند. و در صورت لزوم کلاس های از پیش تعریف شده را تغییر یا مطلبی به آن اضافه کنند.

برای مثال چارچوب «دات نت فریم ورک» محصولی از شرکت مایکروسافت است که حاوی هزاران کتابخانه‌ی کوچک به همراه قواعد و ابزارهایی برای توسعه‌ی برنامه‌های مختلف در آن است.
یک چارچوب یا فریم‌ورک به برنامه‌نویسان کمک می‌کند کدهای کمتری بنویسند و در زمان کمتری به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا کنند. در چارچوب دات‌نت و فریم‌ورک مشابه آن، ماشین مجازی جاوا، این امکان وجود دارد که برنامه‌ی نوشته شده، روی سیستم‌عامل‌های گوناگون به صورت یکسان عمل کند.

فریم ورک‌های برنامه‌نویسی

فریم ورک‌ها علاوه بر نمونه‌های فوق که واسطه‌ای میان سیستم عامل و برنامه‌نویس هستند، در انواع دیگری نیز قابل مشاهده هستند.
برنامه‌نویسان فارغ از زبان برنامه‌نویسی که با آن فعالیت می‌کنند با فریم ورک‌های برنامه‌نویسی نیز مواجه هستند. این فریم ورک‌ها مجموعه‌ای کدهای از پیش آماده، کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و قوانین توسعه‌ی نرم‌افزار هستند.
برای طراحی سایت با زبان php فریم ورک‌های گوناگونی وجود دارند. فریم ورک‌هایی مانند Yii ، Symfony، CakePHP، Zend و Laravel از این دست هستند. این فریم‌ورک‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کنند بسیاری از کدهای تکراری که در بیشتر برنامه‌ها مورد نیاز هستند را بازنویسی نکنند. همچنین با تعریف قوانین، سرعت توسعه را افزایش می‌دهند، امنیت را بهبود می‌بخشند و کمک می‌کنند تا توسعه‌پذیری کد بهبود یابد.

مزایای کار کردن با فریم ورک:

1- سادگی بیشتر
2- نتیجه بهتر
3- اصول مهندسی خاص که بیشتر برنامه نویسان از آن استفاده می کنند
4- مثال های بیشتر و رفع نواقص
5- بازار کار بهتر
6- حرفه ایی بودن
7- امنیت بالاتر
و موارد بسیار دیگر دارد.

آیا استفاده از فریم ورک در برنامه‌نویسی خوب است ؟

اگر بخواهیم پاسخی کلی به این سوال بدهیم، پاسخ مثبت خواهد بود. زیرا در اغلب موارد مزایای فریم ورک بر معایب آن ارجحیت دارد. کاهش زمان توسعه و افزایش قابلیت توسعه‌پذیری مزایای بزرگی در هنگام برنامه نویسی و طراحی سایت به شمار می‌روند.
به جز در مواردی خاص و برای کاربردهای ویژه، برنامه‌نویسی و طراحی سایت با فریم ورک گزینه‌ای هوشمندانه است. نکته‌ی مهم‌تر که باید در هنگام کدنویسی به آن توجه شود، انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی و انتخاب صحیح فریم ورک مناسب است که به دانش و تجربه‌ی زیادی نیازمند است.

 

فریم ورک چیست

طراحی سایت