فروشگاه اینترنتی چیست ؟

نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی یا همان فروشگاه ساز نوعی نرم‌افزارتجارت الکترونیکی بر پایه وب است که به عرضه‌کنندگان یا فروشنده کالاها و خدمات این امکان را می‌دهد تا محصول‌ها و خدمات خود را از طریق شبکه جهانی اینترنت به سراسر دنیا معرفی کرده و بازاری جهانی برای تجارت خود ایجاد کنند، همچنین این نوع خرید و فروش امکان مقایسه و خرید کالاها و سرویس‌های مورد نیاز را مستقیماً از طریق فروشگاه‌های اینترنتی موجود در سرتا سر جهان بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی به مشتریان می‌دهد.

فروشگاه چیست ؟

به مکانی که یکسری اجناس را برای فروش دارد به طور مختصر فروشگاه می گوییم ، اصل این واژه در دنیای واقعی ما شکل گرفته است و میشه  گفت این واژه از ابتدای به وجود امدن نخستین اجتماعات بین انسان ها نیز وجود داشته است و کم کم تکامل پیدا کردن است ، پس میشه گفت واژه خیلی جدیدی نیست و همه با آن اشنا هستیم .

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی یا به انگلیسی Online Shop فروشگاه هایی هستند که در اینترنت و دنیای مجازی وجود دارند ، به فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه آنلاین یا به انگلیسی Online Store نیز گفته می شود .

تاریخچه فروشگاه اینترنتی

پس از پیدایش اینترنت (World Wide Web)، به یک رسانهٔ جمعی تبدیل شد و سیستم‌های خرید اینترنتی ایجاد و توسعه یافتند. این نوآوری نتیجهٔ راه‌اندازی مرورگر Mosaic در سال ۱۹۹۳ و Netscape در سال ۱۹۹۴ بود. این سیستم محیطی را به وجود آورد که در آن ایجاد فروشگاه‌های تحت وب (فروشگاه اینترنتی) ممکن بود؛ بنابراین اینترنت و WWW به عنوان ابزارهای زیرساختی و کلیدی به انتشار و توسعه سریع تجارت الکتریکی کمک کردند. تجارت الکترنیکی (به عنوان زیر مجموعه‌ای از E-BUSINESS) به تمامی سیستم‌های کامپیوتری اطلاق می‌شود که از معاملات دادوستدی حمایت و پشتیبانی می‌کنند. در سال ۱۹۹۸ به‌طور عمومی ۱۱مدل تجارت الکتریکی وجود داشت که یکی از آنها مدل تجارتی(B2C business to customer) E-SHOP یا همان فروشگاه اینترتی بود که فروشگاه آنلاین(ONLINE SHOPPING) نیز نامیده می‌شد.

 

بررسی فروشگاه های اینترنتی و فروشگاه های واقعی

در این بخش از مقاله فروشگاه اینترنتی چیست؛ به جذاببت های فروشگاه اینترنتی داریم نزدیک میشیم ، و میشه گفت یکی از جذاب ترین بخش های این مقاله ، بررسی فروشگاه های اینترنتی و فروشگاه های واقعی هستند و اینجاست که میتوانید با پیچیدگی ها و جذابیت های واقعی این واژه آشنا بشید :

با به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی کار ها بسیار ساده تر شد و بازدهی خیلی بیشتر شده است ، راه اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده ای نیست ،ولی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاظر به مراتب ساده تر از راه اندازی یک فروشگاه واقعی هست و بازدهی نیز بسیار بالا تر هست :

برای این که با این موضوع بیشتر آشنا بشیید با چند مثال ساده این موضوع رو بررسی میکنیم :

فرض میکنیم میخواهیم با حداقل هزینه کسب و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه اندازی کنیم :

در دنیای مجازی شما با کمترین هزینه در حال حاظر میتوانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید 

در دنیای واقعی و حقیقی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس شما حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز دارید ، ولی برای را راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، برای تهیه فضای میزبانی سایت تون تنها به چند صد هزار تومن سرمایه نیاز دارید

اگر فرض رو بر این بزاریم که با کلا یک میلیون تومان در دنیای واقعی میتوانیم مکانی رو برای فروشگاه و محل فروش خود تهیه کنیم ( که البته خودتون حتما میدونید که با چنین سرمایه ای هیچ جایی را نمیشه تهیه کرد )

شما با چند صد هزار تومان میتوانید یک فضای مناسبی رو برای میزبانی سایتتون تهیه کنید ، این فضای میزبانی در دنیای وب مثل همان محل فروش شما هست ، با حدود یک میلیون تومان در دنیای واقعی میشه یک حداقل فضا رو میتوانیم تهیه کنیم اما با این سرمایه در دنیای مجازی میتوانیم یک فضای مناسب و نسبتا خوب تهیه کنیم ،

هر هزینه ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی هم وجود دارد اما معمولا با ۱/۱۰ هزینه هایی که در دنیای واقعی میشه یک فروشگاه راه اندازی کرد در فضای مجازی میتوان فروشگاه راه اندازی کرد

– بازدهی بسیار بالاتر فروشگاه های مجازی نسبت به فروشگاه های واقعی

در فروشگاه های واقعی شما معمولا خیلی محدود هستید ، افراد خاصی مشتریان شما خواهند بود ، افرادی که محل سکونت انها نزدیک فروشگاه شما هست اکثر مشتریان شما را تشکیل میدهند و حداکثر شاید موارد محدودی مشتری از کل شهر داشته باشید

و اگر بخواهید در شهر های دیگر هم مشتری داشته باشید باید شعبات مختلفی را در شهر های مختلف ایجاد کنید و باز هم هزینه کنید . ولی در فروشگاه اینترنتی شما محدودیت ندارید ، اگر در ایران – تهران هستید ، علاوه بر تهران ، مشتریان شما میتوانند از کل ایران باشند ، وب سایت شما به صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب در دسترس خواهد بود ، پس حتی کل جمعیت وب میتوانند مشتری شما باشند !

اگر بخواهیم باز با امار و ارقام بررسی کنیم ، اگر هر شهری در ایران ۱ میلیون جمعیت داشته باشد ، وقتی شما یک فروشگاه در تهران داشته باشید، معمولا در بهترین شرایط حداکثر مشتریان شما یک میلیون نفر خواهد بود ، اما در دنیای مجازی میتوانید از کل ایران هم مشتری داشته باشید ، ایران حدود ۴۰ شهر دارد و اگر همانند بالا بخواهیم بررسی کنیم طبق مشتریان شما حدودا ۴۰ میلیون هست .

– کار کردن در فضای مجازی به مراتب راحت تر از کار کردن در فضای واقعی هست

با این که کار کردن در فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد ولی جذابیت ها و سادگی کار کردن در دنیای مجازی خیلی بیشتر است ، به طور معمول در فروشگاه های واقعی ، تا زمانی که فروشگاه شما باز هست و پرسنل وجود دارد ، فروشگاه شما فروش دارید ، اما در فروشگاه های مجازی حتی بدون حضور پرسنل هم با سیستم اتوماسیون بسیار قوی که معمولا فروشگاه های اینترنتی دارند میتوانید به صورت ۲۴ ساعته فروش داشته باشید.

روند مشاهده کالا ، پرداخت و تحویل در فروشگاه های اینترنتی معمولا با استفاده از اتوماسیون فروشگاه به صورت اتوماتیک انجام میشود و نیازی به پرسنل برای انجام آن ندارید ، در صورتی که در فروشگاه های واقعی نیاز به پرسنلی برای نمایش کالا ، دریافت هزینه و تحویل دارید.

این ها نمونه هایی از جذابیت های فروشگاه های اینترنتی بودند ، ما در این مقاله فروشگاه اینترنتی چیست ، سعی کردیم به برخی از مهم ترین جذابیت های یک فروشگاه اینترنتی اشاره کنیم ، این حذابیت ها خیلی بیشتر از این چند مورد هستند.

 

 

هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی                        طراحی فروشگاه اینترنتی

 


شاید این مقاله را دسته داشه باشید: مزیت فروشگاه اینترنتی


فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی چیست ؟

فروشگاه اینترنتی چیست ؟