انتخاب دامنه

هم نام بودن دامنه و برند تجاری:

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب دامنه، هم نام بودن آن با برند تجاری فعالیت شما می باشد؛ چرا که هر زمان افراد به وب سایت شما فکر می کنند، بی اختیار نام تجاری آن را به یاد می آورند در غیر این صورت ممکن است مشتریان شما سر از وب سایت های دیگر در بیاورند! به عنوان نمونه شرکت مرسا در انتخاب نام دامنه از URL هم اسم شرکت یعنی mersa-co.ir استفاده کرده است. بنابراین قبل از انتخاب نام دامنه، آزاد بودن آن را از طریق لینک who.is بررسی کنید. برخی از کاربران دامنه های خاصی را خریداری می کنند و سپس آن را به قیمت دلخواه واگذار می کنند. بنابراین در صورت برخورد با چنین دامنه هایی سعی کنید تا با توافق اولیه آن را از مالک دامنه خریداری نمایید.

به هر حال اگر فعالت خود را تازه آغاز کرده اید پیشنهاد می کنیم اول نام دامنه خود را انتخاب کنید و پس از خرید آن، نام برند خود را مشخص کنید. به نظر می رسد این روش بسیار بهتر از پرداخت هزینه های گزاف به دلالان دامنه باشد.

استفاده از خط فاصله:

برخی از شرکت ها در انتخاب نام دامنه از خط فاصله استفاده می کنند. به عنوان نمونه kalaye_khabe-milade-nor.com را در نظر بگیرید. چنین نامی دارای مزایا و معایبی است. از لحاظ سئو قرار دادن خط فاصله سبب می شود تا موتورهای جست و جو کلمات کلیدی را بهتر تشخیص دهند؛ اما آیا واقعا مشتریان می توانند چنین چیزی را به خاطر بسپارند؟

بسیاری افراد عادت دارند کلمات را پشت سر هم تایپ کنند. چنین چیزی برای شما یعنی از دست دادن مشتری و فرآهم کردن شرایط مطلوب برای رقبایی که هم نام شما هستند. علاوه بر این استفاده همزمان از خط فاصله و آندرلاین در نام دامنه یک اشتباه بزرگ است که درصد از دست دادن مشتریان را بسیار بیشتر از دیگر روش ها خواهد کرد.

سئو:

شاید به نظر رسد که برای تحقق یک سئو عالی انتخاب نام دامنه ای مانند www.buycashewnutsonline.com  یک تصمیم خوب است. با توجه به اینکه نام دامنه معمولا ارتباطی قوی با اطلاعات درون وب سایت دارد، ممکن است چنین برداشت شود که موتورهای جست و جو چنین دامنه هایی را بیشتر به مردم پیشنهاد می دهند؛ اما در واقع اینگونه نیست. از سال 2010 روند این حوزه نشان داده که از نظر سئو انتخاب نام های پشت سر هم اثری منفی در بازاریابی موتورهای جست و جو خواهد داشت.

نام های عمومی:

اجازه دهید تا یک بار دیگر به مثال www.buycashewnutsonline.com برگردیم. بهتر است به جای نام طولانی “خرید آنلاین بادام زمینی ” از دامنه ی کلی تر آن nuts.comm به معنای آجیل استفاده کنیم. معمولا نام های کوتاه راحت تر در ذهن افراد باقی می مانند. البته فراموش نکنید که خرید نام های عمومی مثل آجیل یا ماشین مستلزم صرف هزینه های بسیار زیادی است و گاهی می تواند نتیجه عکس داشته باشد. به عنوان نمونه در سال 2009، یک شرکت که با نام تجاری Newark Nut شناخته می شد، دامنه NutsOnline.com را خریداری کرد و نام شرکت را به چنین دامنه ای تغییر داد. نتیجه نهایی تنها ترافیک کمتر برای این وب سایت و از دست دادن مشتریان بی شمار بود.

به نظر من این کمپانی با برند خود سال ها مورد توجه مردم بوده و تغییر ناگهانی نام دامنه سبب چنین ضرر و زیانی شده است. شاید اگر از همان اول چنین دامنه ای را انتخاب کرده بودند، نتیجه کاملا عکس بود. بدون شک همه ی مردم برند سامسونگ را به خوبی می شناسند؛ حال اگر این کمپانی نام “محصولات خانگی” را جایگزین سامسونگ کند چه اتفاقی می افتد؟

نام های تجاری:

اگر شما صاحب یک کمپانی با نام تجاری شناخته شده مانند سامسونگ هستید، بهترین گزینه برای نام دامنه شما همان سامسونگ است. چرا که افراد با یادآوری برند شما، در قسمت URL کلمه سامسونگ و احتمالا به دنبال آن com. را تایپ خواهند کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورت امکان، نام دامنه را همان برند خود قرار دهید چرا که این دقیقا همان چیزی است که مشتریان به دنبال آن می گردند.

توضیحات ذکر شده در قسمت های قبل رایج ترین موارد در هنگام انتخاب نام دامنه بودند؛ با این حال هر یک از آن ها نیز گزینه هایی را به خود اختصاص می دهند که توجه به آن ها ضروری است. در این بخش چند مورد از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

قدرت نام تجاری:

همانگونه که قبلا هم بیان شد قدرت نام تجاری فعالیت شما بسیار مهم است. این قدرت تنها بیانگر شناخته شدن نام برند شما توسط افراد نیست؛ سابقه فعالیت، کیفیت محصول و جهت حرکت شرکت نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. چنانچه صاحب چنین شرکتی هستید، در تغییر نام دامنه خود بسیار دقت نمایید. اگر شما فقط یک خط فاصله یا اسم شهر محل شرکت خود را به دامنه اضافه کنید، کلا آن را تغییر داده اید. بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورت تصمیم به ایجاد چنین تغییری حتما پیش از آن با کارشناسان بازاریابی تماس بگیرید و از مشاوره ی آن ها بهره مند شوید.

استفاده از یک برند در چند شهر:

در ایالت متحده آمریکا ثبت یک نام تجاری که در منطقه دیگری نیز با همین نام ثبت شده کاملا امکان پذیر است. در چنین شرایطی اگر برنامه ی شرکت شما در محدوده ی شهر خودتان باشد، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. اما در صورتی که قصد ارسال کالا و خدمات خود به دیگر شهرها و یا قصد ایجاد شعبه هایی در مناطق مختلف شهر خود را دارید، توصیه می کنیم که باز هم با کارشناسان بازاریابی مشورت و یا با تغییر اندکی در نام تجاری، برند خود را منحصر به فرد نمایید.

اضافه کردن تغییراتی به نام برند:

اگر شما بعد از سال ها فعالیت به فکر راه اندازی یک وب سایت با نام برند تجاری خود هستید، ممکن است با افرادی مواجه شوید که حاضر به فروش دامنه مورد نظر شما نباشند. در چنین شرایطی پیشنهاد می کنیم تا پس از اضافه کردن حروف پسوند یا پیشوند و در صورت آزاد بودن دامنه، آن را خریداری کنید. گرچه در چنین شرایطی باز هم رقبایی برای شما وجود خواهد داشت و شاید از لحاظ سئو امتیازات کمتری داشته باشد؛ ولی در نظر بگیرید که سابقه فعالیت شما با یک نام تجاری خاص به سایر موارد اولویت دارد.

اضافه کردن یک توصیف عمومی کوتاه:

یکی دیگر از گزینه های کسب و کار می تواند اضافه کردن یک توصیف کوچک مانند “foodcart” به انتهای نام دامنه باشد. اگر نام یک برند، طولانی و بیانگر نوع فعالیت آن نباشد، چنین کاری سبب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن، کاربران وب با خدمات شما آشنا شوند و ویژگی کاربر پسند بودن در نام دامنه شما دیده شود.

پسوند دامنه کشور:

هر کشوری یک پسوند خاص متعلق به خود دارد. به عنوان نمونه برای کشور ایران پسوند ir. مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد استفاده از چنین پسوندی به جای com. تاثیری منفی در سئو و جست و جوی مشتریان خواهد داشت چرا که اکثر کاربران به طور معمول پس از نام دامنه com. را در URL وارد می کنند؛ مگر اینکه از قبل پسوند شما را به خاطر سپرده باشند. پیشنهاد می کنیم از چنین پسوندی بیشتر برای کسب و کارهای محلی استفاده کنید. دانشگاه های داخل ایران نیز معمولا از این دامنه استفاده می کنند.

 

دامنه سایت شما سند مالکیت آن است

یکی از عواملی که اکثر مدیران سایت ها از آن غفلت میکنند حق مالکیت دامنه است . هر دامنه باید دارای پنل مدیریت بین المللی باشد و تمام تنظیمات آن در اختیار خود کاربر قرار گیرد به نحوی که هیچ گونه وابستگی به سرویس دهنده نداشته باشند . شرکت مرسا دامنه را به نام صاحب سایت ثبت میکند و کنترل پنل دامنه به طور ۱۰۰% در اختیار مالک سایت قرار می گیرد.

ان

خادامنه